Mpky

Posted by: admin | Category: Vinkit | Comments Off on Kova fyysinen harjoittelu

Kova fyysinen harjoittelu vaatii kurinalaista ja järjestelmällistä toimintaa, josta ei auta luistaa missään vaiheessa, jos nimittäin haluaa todellisia tuloksia. Löytyy kolme kultaista nyrkkisääntöä, joista jokainen on erittäin tärkeä, sillä toinen tukee toista, ja jos luistat yhdestä, koko rakennelma kaatuu. Tärkeintä kovassa fyysisessä harjoittelussa on harjoittelu, ravinto ja lepo, jotka yhdessä muodostavat vankan pohjan kunnon kehitykselle.

Fyysisessä harjoittelussa, kuten esimerkiksi lihasmassan kasvatuksessa harjoittelu tapahtuu kuntosalilla. Lihasmassan harjoittelu on tuloksia saadakseen oltava tarpeeksi kovaa, eli annetaan lähes kaikki ruuti, mitä kropasta löytyy. Huomaa, että tästä ei ole mitään hyötyä, jos liikkeet tehdään väärin, joten harjoittelun pitää tuntua juuri siinä lihaksessa, jota on harjoittamassa. Toistojen määrä on tietenkin muistettava lihaksia treenatessa, ja erittäin tärkeää on pitää huoli nivelistään, ettei vahingoita ranteitaan ja muita niveliä, jolloin saliharjoittelu tyssää siihen. Saliharjoittelu on oltava riittävän monipuolista, ja lihasten treenauksen on tapahduttava oikeassa järjestyksessä, ja keholle pitää antaa muutaman minuutin palautumishetki ennen kuin siirrytään seuraavaan sarjaan. Raskaan painoharjoittelun välissä on hyvä harrastaa hieman aerobista harjoittelua, kuten kuntopyörällä polkemista tai juoksumatolla hölkkäämistä. Raskaan harjoittelun päälle lihakset tuntuvat väsyneiltä, ja parin päivän päästä saattaa tulla pientä lihaskipua, joka on täysin normaalia.

Oikea ruokavalio ja lepo

Ravinto on erittäin tärkeä osa lihasmassaa kasvatettaessa, sillä keho tarvitsee polttoainetta jaksaakseen, ja lihakset kasvaakseen. Periaatteessa kannattaa seurata perinteistä lautasmallia, mutta kovan harjoittelun jälkeen on hyvä nauttia proteiinipitoinen ateria, joka mielellään saa sisältää myös hiilihydraatteja. Ennen salitreeniähän ei ole sopivaa syödä raskasta ateriaa, ja sopiva väli raskaan aterian jälkeen on noin kolme tuntia. Muuten kannattaa syödä monipuolisesti ja muistaa, että tähän monipuolisuuteen kuuluvat myös ne vihannekset ja hedelmätkin. Suositeltavaa on kuitenkin vähentää vaalean leivän ja pullien, sekä muun makean syöntiä.

Lepo on yllättävää kyllä erittäin tärkeää kovassa fyysisessä harjoittelussa, sillä lihas kasvaa levossa, ja jos et koskaan pidä välipäiviä harjoittelussa, voidaan suoraan sanoa, että kaikki “rääkki” on mennyt hukkaan. Keho ja lihakset tarvitsevat lepoa, ja jos sen ohittaa, tulee helposti ylikuntoon, eikä keho pääse palautumaan koskaan. Kukaan ei halua tarkoituksella romuttaa kehoaan, joten lepopäivien pitäminen on todella tärkeää. Järkevä suunnittelu ja toteutus tarjoavat parhaan mahdollisen tuloksen.